Mainoties dažādām videospēļu industrijas tendencēm un attīstoties ražošanā pielietotajām tehnoloģijām, ik gadu pieaug gan izlaisto datorspēļu, gan to spēlētāju skaits. Aktuālie dati liecina, ka šobrīd pasaulē pastāv vairāk nekā 3 miljardi aktīvu videospēļu spēlētāju, taču, lai arī videospēļu industrija turpina plaukt, mūsu sabiedrībā vēl ir palikuši dažādi stereotipi, kas negatīvi atspoguļo ne tikai datorspēļu ietekmi uz cilvēku, bet arī uzskatus par videospēļu spēlētājiem. Tāpēc AS "Capital" ir veikuši Latvijas iedzīvotāju aptauju, lai noskaidrotu šī brīža pastāvošos stereotipus par datorspēlēm.


"Skatoties uz veiktās aptaujas datiem, ir skaidrs, ka Latvijas sabiedrībā, tāpat kā daudzās citās attīstītās valstīs, pastāv izteikta interese par datorspēlēm. Vairāk nekā puse aptaujāto jeb 51% atzina, ka spēlē datorspēles. Cilvēki datorspēles spēlē dažādu iemeslu dēļ – citam tā ir relaksācija, citam socializēšanās – līdzīgi kā ar filmu skatīšanos vai sporta zāles apmeklēšanu. Taču diemžēl ir novērojams, ka diezgan liels cilvēku skaits datorspēlēs vērtē negatīvi, norādot, ka tās izraisa atkarību un papildu stresu," pauda AS "Capital" valdes loceklis Aigars Bērziņš.


Pēc veiktās aptaujas datiem vairumam cilvēku (57%) datorspēles nodrošina iespēju atslēgties no realitātes un iegrimt virtuālās pasaules piedzīvojumu sniegtajā brīvībā. Bieži vien tas ir veids, kā emocionāli un psiholoģiski sevi distancēt no sev apkārt esošās vides, nodrošinot iespēju pastumt malā reālās pasaules rūpes un problēmas.


Arī datorspēles stāstam un vizuālajiem tēliem ir liela nozīme – to dēļ datorspēlēs spēle vairāk nekā trešdaļa cilvēku (34%). Salīdzinoši liels skaits spēlē arī tādēļ, jo uzskata, ka tas uzlabo viņu stratēģisko domāšanu (32%) un radošumu (22%) vai arī tādēļ, ka viņiem patīk spēlēs sacensties (27%) vai spēlēt kopā ar draugiem (24%).


Lielākā daļa aptaujāto jeb 68% piekrīt apgalvojumam, ka datorspēles var būt izglītojošas. Mūsdienās spēlēs ietver tik daudz dažādu spēļu žanru – stratēģijas, puzles, piedzīvojumu, sporta, izdzīvošanas un daudzu citu – ka katrs spēlētājs var izvēlēties sev piemērotāko. Tostarp pastāv arī izglītojošās spēles, kas radītas, lai pilnveidotu spēlētāju zināšanas.


"Lai arī mūsu sabiedrībā vēl aizvien pastāv un ir aktuāli vairāk nekā 30 gadu veci stereotipi par "gemieriem" jeb cilvēkiem, kas savā brīvajā laikā izvēlas spēlēt datorspēles, kopējais vērtējums tomēr ir pozitīvs. Gan aptaujas dati, gan mūsu pieredze liecina, ka "gaming" datorus iegādājas galvenokārt vai nu vidēja vecuma cilvēki, kuriem ir darbs, ģimene un sociālā dzīve, vai arī jaunieši, kas nereti ir kompetenti datortehnoloģijās," pauda AS "Capital" valdes loceklis Aigars Bērziņš.


Aptauja tika veikta 2023. gada oktobrī sadarbībā ar "Mindshare". Kopumā aptaujā piedalījās 500 respondenti vecumā no 25 līdz 50 gadiem, no kuriem vairākums (52%) ir no Rīgas savukārt nedaudz mazāk no Pierīgas, Vidzemes, Kurzemes, Latgales un Zemgales.